Inspiration till pedagogisk utveckling går att hitta i många olika typer av situationer och professioner. Tidigare har jag rekommenderat en video av David Sandberg. Här kommer en video från Game Maker’s toolkit som berör spelutveckling och vad utvecklarna kan lära sig av feedback från användarna.

Videon berör balansen mellan att skapa en produkt som är till för slutanvändarna. Det innebär att spelutvecklare bör lyssna på de som ska spela spelet. Men all feedback är inte bra. De flesta av dessa lärdomar går att överföra till utvärdering av våra kurser.

  1. Lyssna inte på en högljudd minoritet. Bara för att man läser vissa synpunkter och kommentarer i utvärderingar, behöver det inte betyda att det är en åsikt som delas av majoriteten av personer. Hur många personer anser något och vilken typ av person är de? Ett sätt att är att även förlita sig på data: hur många är de facto underkända, hur ofta loggar de in etc.
  2. Identifiera problem – inte lösningar. Feedback behöver inte användas för att hitta lösningar, utan kanske snarare för att skapa frågor som utvecklaren kan använda för att hitta andra svar. Att identifiera ett problem innebär inte att det problematiska nödvändigtvis behöver plockas bort, utan att det behöver adresseras på ett annat sätt.
  3. Låt inte förändringar leda till en tråkig produkt. Utmaningar och ovanliga perspektiv skapar ibland osäkerhet. Ibland handlar feedback snarare om vilja att plocka bort osäkerheten, vilket kan göra produkten tråkigare och därmed sämre. Eller som det citeras i videon: “As a designer at som Point you just have to be brave. You can’t sky away from making any major changes just because a subset of players may dislike it, or you will never ship anything interesting and your game will become stale.
  4. Upprätta en dialog med dina [studenter]. Var tydlig med vad du vill åstadkomma. Spelare till tv-spel förefaller vara mer förlåtande till en konstig spelmekanik om de vet syftet bakom den.

Vad inspireras du av för videos? Tipsa gärna nedan i kommentarerna.

Dela via: